Raijan haastattelu

Tänään 30.9. on Mediteamin historian viimeinen päivä omana osakeyhtiönä, ja olet jäämässä eläkkeelle, miltä tuntuu?

Voisi sanoa, että tuntuu aika hyvälle, vaikka on omasta puolesta ikävä asia, kun joudun jättämään mielenkiintoisen, kiinnostavan ja mukavan työyhteisön, johon luen kuuluvaksi jälleenmyyjätkin. Olen ollut 36 vuotta sitten perustamassa Mediteamia, joka fuusioituu huomenna Mekalasiin. Haikeana, mutta hyvällä ja luottavaisella mielellä jätän Mediteamin, oman ”lapseni”, työt uusiin käsiin. Tämä koko aika on ollut valtava kehittymis- ja oppimispätkä myös itselleni.

Raija

Olet työskennellyt medin tuotteiden parissa pitkään ja olet varmasti henkilö, joka tietää Suomessa medin tuotteista eniten?

Näin pitäisi olla, ja varmaan onkin. Mediteamille medin hoitosukat otettiin valikoimaan vuonna 2004. Tuohon aikaan Mediteam toimi painehaavojen ennaltaehkäisyn tuotteiden parissa. Ajatuksena oli perustaa Suomeen verkosto, jonka kautta ihmiset voisivat hankkia terveydenhuollon tuotteita. Ensimmäinen liike perustettiin Seinäjoelle. Silloin mietittiin, mitä tuotteita liikkeessä olisi hyvä myydä, joita asiakkaat tulisivat uudelleen ja uudelleen hakemaan. Valinta päätyi lääkinnällisiin hoitosukkiin. Sukista parhaiksi todettiin medin tuotteet, ja neuvottelujen jälkeen päädyttiin yhteistyöhön heidän kanssaan. Alkuun oli vain pyörökudotut sukat. Aika pian huomattiin, että laakakudotutkin pitää olla: asiakkailla ei ollut vain laskimoperäisiä ongelmia vaan myös lymfaödeemaa. Sen myötä myös hoitohihat tulivat valikoimaan. Siitä lähtien meillä on ollut tuotteita sekä laskimo- että imusuoniperäisiin ongelmiin.

Raija

Miksi ensimmäinen myymälä avattiin Seinäjoelle?

Seinäjoelta aloitettiin, koska kaupunki kuuluu mediaaniin sairaanhoitopiiriin, puolet olivat isompia, puolet pienempiä. Myöhemmin liikkeitä on ollut myös Kuopiossa, Tampereella, Vantaalla ja parissa eri paikassa Helsingissä. Samaan aikaan Seinäjoen liikkeen kanssa aloitettiin jälleenmyyjäverkoston rakentaminen. Vuonna 2005 aloittivat ensimmäiset jälleenmyyjät, joista monet ovat edelleenkin mukana.

Raija

Liikkeitä ei enää ole, miksi?

Vuosien myötä näkemys liiketoiminnasta kirkastui ja todettiin, että ei haluttu pitää jälleenmyyjien kanssa ”kilpailevaa” toimintaa, vaan keskittyä tekemään yhteistyötä ja tukemaan heidän toimintaansa asiantuntijuuden ja laadukkaiden tuotteiden kautta.

Raija

Mikä Mediteamin rooli oli jälleenmyyjätoiminnassa?

Tuotteisiin liittyvä asiantuntijatuki ja näkemys, että kaikki asiat tehdään asiakkaan parhaaksi. Asiakastyytyväisyys, niin loppukäyttäjän kuin jälleenmyyjän, on aina ollut meillä kirkkaana mielessä, se on tärkeimpiä toimintaamme ohjaavia periaatteita. Tuomme tiedot jälleenmyyjälle, jonka kautta kuluttaja-asiakas saa tiedot. Tuemme jälleenmyyjien mahdollisuutta tarjota asiakkailleen kokonaisvaltaista hoitoa, asiakkaat saavat tuotteet samasta paikasta missä käyvät hoidossa, esimerkiksi lymfaterapiassa.

Raija

Olet oppinut ja kehittynyt paljon vuosien aikana, haluatko jakaa kanssamme joitain asioita?

Olen taustaltani terveydenhuollon maisteri ja olen toiminut opettajana Suomessa. Lisäksi minulla on saksalainen sairaanhoitajapätevyys. Huomasin, että koulutus ja kokemukset eivät riitä, jos haluaa olla huippuasiantuntija medin tuotteissa. Täytyi suorittaa lymfaterapeutin koulutus. Medin tuoteasiantuntijalla pitää olla vahva näkemys ja teoriatausta tuotteiden käytöstä eri tilanteissa, jotta osataan kouluttaa jälleenmyyjiä tuotteisiin tehokkaasti ja taloudellisesti. Tämä ei tarkoita sitä, että kaikkien jälleenmyyjien pitäisi olla lymfaterapeutteja, mutta tuotevastaavan on hyvä olla, jotta hän ymmärtää asiat syvällisesti. Merkittävä oppi vuosien varrelta on ollut myyntityö. Sen parissa on ollut myös isoimmat haasteeni. Ajattelin aiemmin, että hoito ja liiketoiminta ovat janan eri päissä. Ja kun puhtaasta hoitotyöstä siirtyi myyntityöhön, oli näkemyksiä muutettava. Tai sanotaan, että ne muuttuivat. Kasvoi vähitellen ymmärrys siitä, että me mahdollistamme terapeuttien ja hoitajien kanssa asiakkaalle kokonaisvaltaisen ratkaisun asiakkaan nimenomaiseen ongelmaan. Tuotteet ovat osa hoitoa.

Raija

Terveisesi jälleenmyyjille?

Muistetaan jatkossakin, että asiakas on meille tärkein. Ilman asiakasta ei taitaisi olla meitäkään. Asiakastyytyväisyyden mahdollistaminen on mielestäni upea haaste, johon haluan haastaa kaikki teidät mukaan. Se ei tosin ole vaikeaa, sillä meillä on todella mahtava kollegaporukka kenttätyössä, jälleenmyyjät tekevät joskus todella haastavien asiakkaiden kanssa töitä. Ottakaa matalalla kynnyksellä yhteyttä meihin. Tämä on tiimityötä, konsultoimalla toisia saadaan parhaat ratkaisut. Mekalasi haluaa olla edelleen paras yhteistyökumppani heille. Tämän vuoksi on aina haluttu pitää henkilökunta ajan tasalla uusista tutkimustuloksista mm. messuilla ja kansainvälisissä kongresseissa. Vuosittain olemme järjestäneet medin kanssa yhteisen koulutuksen Saksassa. Viime aikoina tämä on ollut mahdotonta, mutta jatkakaa tätä heti kun se on mahdollista.

Raija

Jään kaipaamaan työtäni ja teitä kaikkia!

Jaa tämä artikkeli

Samankaltaisia uutisia

Kysely

Enraf-Nonius kysely

Vastaamalla kyselyyn osallistut Leguano-paljasjalkakenkien arvontaa.

Oma tili

Kirjautumalla näet hinnat sekä tilauksesi....

rekisteröitymislomake

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.